Старосамбірська міська територіальна громада

Львівська область, Самбірський район

20.11.2023 16:26

Звіт про стратегічну екологічну оцінку

655b6c9376ddb__DREAMDIM_CEO_2019.png

Звіт про стратегічну екологічну оцінку Детальний план території для будівництва ставка-акумулюючої водойми на території Старосамбірської територіальної громади Самбірського району Львівської області (за межами населеного пункту села Стрільбичі) на території Старосамбірської міської ради.

ПЕРЕДМОВА

Документ державного планування, в даному випадку «Детальний план території для будівництва ставка-акумулюючої водойми на території Старосамбірської територіальної громади Самбірського району Львівської області (за межами населеного пункту села Стрільбичі) на території Старосамбірської міської ради».

Даний детальний план території, (надалі ДПТ) «Детальний план території для будівництва ставка-акумулюючої водойми на території Старосамбірської територіальної громади Самбірського району Львівської області (за межами населеного пункту села Стрільбичі) на території Старосамбірської міської ради» розроблено на підставі Розпорядження голови Самбірської райдержадміністрації №102 від 23 липня 2021 року та завдання на проектування.

МЕТОДОЛОГІЯ СЕО

На сучасному етапі розвитку суспільства все більшого значення у міжнародній, національній і регіональній політиці набуває концепція збалансованого (сталого) розвитку, спрямована на інтеграцію економічної, соціальної та екологічної складових розвитку. Ця концепція пов’язана з необхідністю розв’язання екологічних проблем і врахування екологічних питань в процесах планування та прийняття рішень щодо соціально- економічного розвитку регіонів та населених пунктів України.

Стратегічна екологічна оцінка дає можливість зосередитися на всебічному аналізі можливого впливу планованої діяльності на довкілля та використовувати результати цього аналізу для запобігання або пом’якшення екологічних наслідків в процесі стратегічного планування.

Стратегічна екологічна оцінка (СЕО) – це новий інструмент реалізації екологічної політики, який базується на простому принципі: легше запобігти негативним для довкілля наслідкам діяльності на стадії планування, ніж виявляти та виправляти їх на стадії впровадження стратегічної ініціативи.

Метою СЕО є забезпечення високого рівня охорони довкілля та сприяння інтеграції екологічних факторів у підготовку планів і програм для забезпечення збалансованого (сталого) розвитку міста Старий Самбір.

В Україні створені передумови для імплементації процесу СЕО, пов’язані з розвитком стратегічного планування та національної практики застосування екологічної оцінки.

Нормативно-правова база проведення СЕО в Україні

Основними міжнародними правовими документами щодо СЕО є Протокол про стратегічну екологічну оцінку (Протокол про СЕО) до Конвенції про оцінку впливу на навколишнє середовище у транскордонному контексті (Конвенція ЕСПО), ратифікований Верховною Радою України (№ 562-VIII від 01.07.2015), та Директива 2001/42/ЄС про оцінку впливу окремих планів і програм на навколишнє середовище, імплементація якої передбачена Угодою про асоціацію між Україною та ЄС.

Характеристика об’єкту планової діяльності

Детальний план території розроблений з метою чіткого функціонального зонування та ефективного використання території, організації транспортних та пішохідних потоків по параметрах передбачених нормативними документами, з метою організації безпечного виїзду та виїзду з прилеглих об’єктів які там розташовані, та створення нормальних умов для їх функціонування.

Детальний план території розробляється з урахуванням природо-кліматичних умов, існуючого рельєфу території, особливостей прилеглої території та існуючої забудови, дотримуючись вимог ДБН Б.2.2-12:2018 «Планування і забудова територій» та Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів.

Об’єкт цього дослідження – (територія проектування) На землях запасу Старосамбірської міської об'єднаної територіальної громади Самбірського району Львівської області передбачається будівництво руслового ставка-акумулюючої водойми площею 1,8930 га з площею дзеркала 1,4685 га та об'ємом води, що акумулюється 21 200 м2. Водойма буде русловою, з виїмкою грунту на заплаві з використанням грунту для підняття відміток навколишньої території.

Живлення водойми передбачається за рахунок витрат р. Смолянка, інфільтрації атмосферних опадів. Згідно Водного кодексу України водойма відноситься до земель Водного фонду.

На території проектування : грунти лучно та лучно-болотні. В’їзд на територію передбачається з автодороги т-14-01.

Вертикальне планування територій виконано з ув'язкою системи водовідведення при урахуванні максимального збереження природного рельєфу та ґрунтового покриву, з урахуванням наступних вимог: максимального збереження ґрунтів і деревних насаджень, відведення поверхневих вод, додержання нормативних поперечних та повздовжніх ухилів проїжджої частини, мінімального обсягу земляних робіт і мінімального дисбалансу земляних мас.

Детальним планом території передбачається реалізація видів планової діяльності та розташування об’єктів, які можуть мати незначний вплив на довкілля, та щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля.

 

ОЦІНКА ЕКОЛОГІЧНОЇ СИТУАЦІЇ

Статистична   інформація.    Географічне розташування та кліматичні особливості

Старий Са́мбір — місто районного значення Старосамбірського району Львівської області, районний центр. Розташоване у передгір'ї Карпат, на лівому березі річки Дністер (у верхній течії річки), за 73 км від обласного центру міста Львів, на перетині доріг Львів-Ужгород, Дрогобич-Перемишль.

Клімат

У місті вологий континентальний клімат, зі значною кількістю опадів. Середньорічна температура в місті — 7,5 °C. Середня кількість опадів на рік — 693 мм.

Аналіз стану навколишнього середовища.

Земельна ділянка, для якої розробляється детальний план розташована на землях територіальної громади на землях запасу Старосамбірської міської ради Львівської області, розташована з південно-західної сторони автодороги Т-14-01 Смільниця–Хирів–Стара Сіль–Старий Самбір на ділянці км28+160 – км. 28+440, на північ від с. Стрільбичі на відстані 1,0 км від окраїни села. З південної сторони проходить газопровід високого тиску на відстані 75-79м. На земельній ділянці передбачається будівництво руслового ставка акумулюючої водойми площею 1,8930 з площею дзеркала 1,4685 га та об'ємом води, що акумулюється 21 200 м2. Водойма буде русловою з виїмкою грунту на заплаві з використанням грунту для підняття відміток навколишньої території. \

В низовій частині водойми передбачається будівництво греблі, яка перекриває русло та заплаву з низькими відмітками, гребля буде мати ширину по гребеню 4,0-8,0м і підвищуватись над рівнем нормального підпертого горизонту (НПР) на 1,5м. В тілі греблі буде запроектований водовипуск діаметром 1 200 мм з вхідною шахтою січенням 2,0х2,0 м із монолітного залізобетону і затворами шандорного типу.

Для пропуску паводкових витрат в південній частині греблі буде передбачений паводковий водозлив з відміткою гребня на 0,1 м вище НПР. Дно та укоси водозливу будуть кріпитися мостінням каменю висотою І5см, втопленим в основу із монолітного бетону товщиною 15 см.

Русло р. Смолянка нижче водовипуску розчищається на довжині не менше 100 м. Для заправки пожежних машин водою в північно-східній частині водойми передбачений майданчик розміром І2х15 м та під'їзна автодорога із з'їздом із автодороги загального користування Т-14-01 Смільниця–Хирів–Стара Сіль–Старий Самбір на км 28+440. Дорожнє покриття передбачається щебеневе одношарове товщиною 18 см. При проектуванні враховуються містобудівельні умови та обмеження на забудову земельної ділянки, місце розташування ділянки, основні архітектурно планувальні осі та вузли, навколишня забудовата її характер, поверховість, природне оточення.

В посушливу пору року водойма використовується для зрошення сільгоспкультур, в інші пори року – для спортивного рибальства та рекреаційних потреб. Інженерне забезпечення даного об'єкту не передбачається.

Використання території та транспорт

Вулиці та проїзди відносяться до земель загального користування міста. Проектом згідно намірів органу місцевого самоврядування та забудівників передбачається формування повноцінної вуличної мережі за рахунок влаштуванням доїздів до існуючих та проектованих ділянок.

Характеристика інженерного обладнання

Ділянка проектування має доступ до мережі електропостачання.

Характеристика озеленення і благоустрою

Благоустрій та озеленення на території проектування загалом вимагає реорганізації та впорядкування.

Планувальні обмеження

Планувальними обмеженнями на території ДПТ є охоронні зони інженерних мереж, червоні, жовті, блакитні лінії, лінії регулювання забудови та межі землекористування, санітарно-захисні зони від ліній електропередач, охоронні зони водних об'єктів.

Характеристика поточного стану довкілля, у тому числі умов життєдіяльності населення та стану його здоров’я, а також прогнозні зміни цього стану, якщо документ державного планування не буде затверджено

Сучасний стан (2013-2019 рр.) навколишнього природного середовища у м. Старий Самбір характеризується як відносно стабільний.

Висновок базується на даних ДНВП «Геоінформ України», інформація обласного департаменту, натурних обстежень.

Старий Самбір – місто багатопрофільне. Наповнення бюджету міста значною мірою залежить від податкових надходжень від підприємств промисловості, малого та середнього бізнесу. Старий Самбір – це місто з невеликим техногенним навантаженням. На території міста розташовані деревообробних підприємста, вітрова електростанція, будівельні організації, станції техобслуговування автомобілів, автотанспортні підприємства, об'єкти залізниці.

Для організації роботи в галузі охорони довкілля міською радою повинно бути розроблена і затверджена «Програма охорони довкілля, раціонального використання природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки в місті Старий Самбір». Основною метою є поліпшення екологічного стану та підвищення рівня екологічної безпеки. Також потрібно розробити і затвердити «Програму розвитку та збереження зелених насаджень у м. Старий Самбір» та «Програму охорони тваринного світу та регулювання чисельності бродячих тварин в м. Старий Самбір», «Програму поводження з твердими побутовими відходами в м. Старий Самбір». Місто активно співпрацює з проектом «Енергоефективність в громадах» (GiZ).

Водокористування

Основною водною артерією міста Старий Самбір є річка Дністер та її притока річка Яблунька. Процеси евтрофікації цього водосховища погіршують якість води й створюють загрозливу ситуацію в районі господарсько-питного водозабору міста.

Водовідведення

Очисні споруди повної біологічної очистки в місті збудовані 1985 року проектною потужністю 2700 м3/добу, що у 8 разів більша за фактичний об’єм стоків на сьогоднішній день. Враховуючи, що з моменту запуску очисних споруд не проводилося жодних капітальних ремонтів, а об’єкти та механізми очисних споруд працюють в агресивному середовищі, то, за експертними оцінками працівників комунального підприємства, очисні споруди застарілі і потребують модернізації.

Газопостачання

За інформацією Самбірського управління з експлуатації газового господарства  кількість абонентів, які користуються послугою газопостачання - 2 059, у тому числі - 1 044 квартири; 1 015 - індивідуальні житлові будинки. Використання газу: 118 абонентів - лише для приготування їжі (газова плита), 447 абонентів - для опалювання печей і кухонні вогнища; 117 - частоково замінені печі на конвектори; 501 і 876 абонентів використовують газові котли вітчизняного і зарубіжного виробництва відповідно.

Інфраструктура

В місті основними джерелами викидів шкідливих речовин в атмосферу є автотранспорт, промислові підприємства, котельні на твердому паливі. Протягом останніх років значно виросла кількість автомобільного транспорту, автозаправних станцій, які є джерелами забруднення атмосферного повітря. Також причинами забруднення атмосферного повітря є кількість перекачаного газу, застаріле технічне обладнання, профілактичні ремонтні роботи на компресорних станціях.

Передбачається не менш ніж дворазовий покіс трави на території об’єктів з послідуючим її вивозом.

Незначним, короткостроковим фактором впливу на тваринний світ під час будівництва служитиме надмірний шум від робота будівельної техніки та інвентаря.

Після будівництва проводиться комплексний благоустрій території. З огляду на характер запланованих робіт, значного впливу на місцеву фауну та флору не очікується.

Геологічне середовище. Очікується позитивний вплив.

Екологічні проблеми, у тому числі ризики впливу на здоров’я населення, які стосуються документа державного планування, зокрема щодо територій з природоохоронним статусом:

ділянка (територія) розробки детального плану безпосередньо не межує з територіями що мають природоохоронний статус та прибережно-захисних смуг лісогосподарських зон, територій історико-культурного, природозаповідного, рекреаційного чи оздоровчого призначення.

на півночі територія проектування межує з водоохоронним об’єктом річкою Яблунькою, проте проектовані об’єкти не здійснюють жодного впливу на даний водоохоронний об’єкт.

Екологічні проблеми і ризики на здоров′я населення, які стосуються даного детального плану, та негативний вплив на територій з природоохоронним статусом - являється незначним.

У Звіті з стратегічної екологічної оцінки проведено оцінку впливів на довкілля об’єкту планованої діяльності в регіоні його розміщення.

Даний документ – Резюме нетехнічного характеру (РНХ) - містить коротку інформацію про потенційні екологічні та соціальні наслідки, які мають відношення до запропонованої діяльності.

Також пропонуються відповідні заходи по зниженню негативних екологічних та соціальних наслідків, що можуть виникнути в процесі будівництва та експлуатації об’єкту планованої діяльності.

Найбільш вразливою складовою планової діяльності, що зазнає негативного впливу - це викиди в атмосферне повітря від роботи автотранспорту та будівельної техніки.

Все вищенаведене свідчить про зовсім незначний вплив планового об'єкта на стан атмосферного повітря.

Цей документ (РНХ) буде розміщений для ознайомлення і для надання коментарів. Будь-яка особа може надати свої зауваження та рекомендації щодо екологічних, соціальних та інших аспектів цього проекту до органу місцевого самоврядування або до власника об’єкта планової діяльності.

ВИСНОВОК

На підставі проведеного аналізу зроблено висновок що розроблений детальний план території для розміщення «Детальний план території для будівництва ставка-акумулюючої водойми на території Старосамбірської територіальної громади Самбірського району Львівської області (за межами населеного пункту села Стрільбичі) на території Старосамбірської міської ради» відповідає державним та регіональним стратегічним документам, реалізація заходів планової діяльності не справляє значного негативного впливу на стан довкілля та здоров’я населення.

За результатами СЕО надано рекомендації до змісту заходів планової діяльності та заходи з моніторингу впливу реалізації планової діяльності на довкілля, що відповідно до ст.9 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку» повинно бути враховане в документі детального планування.

Замовник ЗВІТУ:  Виконавчий комітет Старосамбірської міської ради Юридична адреса: 82000, Львівська обл., м. Старий Самбір, вул. Лева Галицького, 35

Телефон: (0238)-21-871, Ел-пошта: sts.m.rada@gmail.com

Виконавець ЗВІТУ:  ФОП  Дзюбинський Т.В. кваліфікаційний сертифікат архітектора «Розроблення містобудівної документації» Серія АА 002594 від 24.12.2015 р.