Старосамбірська міська територіальна громада

Львівська область, Самбірський район

24.01.2025 15:09

Особливості управління комунальним майном

8669836b-79ef-4078-baff-59b266bc0ba6.jpeg

Чи визначено на сьогодні законодавством, що управління комунального майна обов'язково повинно бути відокремленим підрозділом (юридичною особою)? Чи управління може функціонувати в межах виконавчого комітету без створення юридичної особи?

📝 Відповідно до статті 6 Європейської Хартії місцевого самоврядування, органи місцевого самоврядування повинні мати можливість визначати власні внутрішні адміністративні структури з урахуванням місцевих потреб і необхідності забезпечення ефективного управління.

📎 Станом на сьогодні законодавством не передбачений обов’язок органів місцевого самоврядування утворювати відокремлені структурні підрозділи з управління комунальним майном територіальної громади саме зі статусом юридичної особи. Разом з тим, при вирішенні цього питання на місцевому рівні необхідно враховувати певні норми чинного законодавства та організаційні моменти.

📝 Так, Цивільним кодексом України в статтях 80, 81, 91, 92 визначено, що юридичною особою є організація, створена і зареєстрована у встановленому законом порядку. Юридична особа наділяється цивільною правоздатністю і дієздатністю, може бути позивачем та відповідачем у суді.

📝 Згідно з частиною п’ятою статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон), органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції.

📝 У статті 29 Закону визначено повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад щодо управління комунальною власністю, у тому числі – управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.

📎 На практиці такі функції управління майном передбачають:

  • облік комунального майна та контроль за його використанням, виконання функцій балансоутримувача;

  • передачу майна в оренду;

  • передачу майна у оперативне управління та господарське відання, концесію, здійснення приватизації об'єктів комунальній власності;

  • операції із житловим фондом територіальної громади;

  • організацію діяльності з виявлення та отримання у власність територіальної громади безхазяйного майна та відумерлої спадщини;

  • організацію договірної та претензійно-позовної роботи тощо.

📝 Більшість з цих правовідносин можуть реалізуватися лише виконавчими органами рад зі статусом юридичної особи. Наприклад, відповідно до пункту 12 статті 1 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» орендодавцями можуть бути лише юридичні особи.

📎 Крім того, у випадку створення управління комунального майна у статусі юридичної особи, для його повноцінного функціонування і ведення самостійної господарської діяльності необхідно забезпечити в ньому організацію бухгалтерського обліку та окремого діловодства (у тому числі, кадрового).

📎 А якщо управління комунального майна не буде мати такого статусу, потрібно проаналізувати, наскільки ефективно в ОМС будуть реалізовуватися відповідні повноваження.

🔶 Враховуючи викладене, прийняття рішення про створення/ функціонування управління комунального майна без статусу юридичної особи чи з таким статусом має бути прийнято з урахуванням організаційної спроможності апарату ради/виконавчого комітету виконувати функції, пов’язані з реалізацією повноважень у сфері управління та розпорядженням майном територіальної громади, що перебуває у комунальній власності.