24.01.2025 15:09
Особливості управління комунальним майном
Чи визначено на сьогодні законодавством, що управління комунального майна обов'язково повинно бути відокремленим підрозділом (юридичною особою)? Чи управління може функціонувати в межах виконавчого комітету без створення юридичної особи?
Відповідно до статті 6 Європейської Хартії місцевого самоврядування, органи місцевого самоврядування повинні мати можливість визначати власні внутрішні адміністративні структури з урахуванням місцевих потреб і необхідності забезпечення ефективного управління.
Станом на сьогодні законодавством не передбачений обов’язок органів місцевого самоврядування утворювати відокремлені структурні підрозділи з управління комунальним майном територіальної громади саме зі статусом юридичної особи. Разом з тим, при вирішенні цього питання на місцевому рівні необхідно враховувати певні норми чинного законодавства та організаційні моменти.
Так, Цивільним кодексом України в статтях 80, 81, 91, 92 визначено, що юридичною особою є організація, створена і зареєстрована у встановленому законом порядку. Юридична особа наділяється цивільною правоздатністю і дієздатністю, може бути позивачем та відповідачем у суді.
Згідно з частиною п’ятою статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон), органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції.
У статті 29 Закону визначено повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад щодо управління комунальною власністю, у тому числі – управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.
На практиці такі функції управління майном передбачають:
-
облік комунального майна та контроль за його використанням, виконання функцій балансоутримувача;
-
передачу майна в оренду;
-
передачу майна у оперативне управління та господарське відання, концесію, здійснення приватизації об'єктів комунальній власності;
-
операції із житловим фондом територіальної громади;
-
організацію діяльності з виявлення та отримання у власність територіальної громади безхазяйного майна та відумерлої спадщини;
-
організацію договірної та претензійно-позовної роботи тощо.
Більшість з цих правовідносин можуть реалізуватися лише виконавчими органами рад зі статусом юридичної особи. Наприклад, відповідно до пункту 12 статті 1 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» орендодавцями можуть бути лише юридичні особи.
Крім того, у випадку створення управління комунального майна у статусі юридичної особи, для його повноцінного функціонування і ведення самостійної господарської діяльності необхідно забезпечити в ньому організацію бухгалтерського обліку та окремого діловодства (у тому числі, кадрового).
А якщо управління комунального майна не буде мати такого статусу, потрібно проаналізувати, наскільки ефективно в ОМС будуть реалізовуватися відповідні повноваження.
Враховуючи викладене, прийняття рішення про створення/ функціонування управління комунального майна без статусу юридичної особи чи з таким статусом має бути прийнято з урахуванням організаційної спроможності апарату ради/виконавчого комітету виконувати функції, пов’язані з реалізацією повноважень у сфері управління та розпорядженням майном територіальної громади, що перебуває у комунальній власності.